discus

Authenticiteit waardevoller dan personal branding?

woensdag 11 december 2013

Authentiek, ben jij dat? Altijd en helemaal? Dat is natuurlijk niemand! We gedragen ons best wel vaak naar hoe men dat van ons verwacht. Hoe kun je nu méér en vaker jezelf zijn, en, welke rol speelt personal branding hierbij?

masker2

Mensen passen zich aan, aan gewoonten, gebruiken, rituelen van de sociale groep waartoe we behoren. Ook de communicatiewijze kunnen we aanpassen. Dat aanpassingsvermogen is op zich een bijzonder talent, omdat we sociale wezens zijn. Het komt mede doordat je niet altijd en overal dezelfde rol hebt. Denk maar aan je vriendenclub, de collega’s op kantoor of je gezin thuis. Je bent niet altijd even formeel of juist joviaal, breedsprakig of juist kort van stof, de kartrekker of juist de volger.

Van invloed op je gedrag en de mate waarin je het vertoont zijn een heleboel factoren: denk aan de soort groep waarin je je op dat moment bevindt, de grootte van deze groep, de belangen die er liggen en de rol of positie die je er inneemt. Ook speelt de mate waarin je de andere groepsleden kent en je gemoedstoestand op dat moment een belangrijke rol.

Maaike vroeg zich af: Ik merk dat hoe ik me gedraag nogal omgevingsafhankelijk is. Ik kreeg het advies maar eens wat aan personal branding te gaan doen. Maar dat staat me eigenlijk tegen. Personal branding? Brengt me dat dichterbij mezelf of leer ik dan een masker opzetten?

Gebruik je sociale machine

Om die vraag te kunnen beantwoorden, leg ik graag eerst het een en ander uit. Mensen hebben allemaal een, wat ik noem, sociale machine ingebouwd. Deze machine helpt ons te bewegen in sociale omgevingen. Elk afzonderlijk radertje in die machine helpt jou bij het sociale functioneren. Een radertje voor de wijze waarop je zaken waarneemt, één voor je emoties, en ook voor je drijfveren, toekomstdromen, doelen en je denkwijze. Zoals je al vermoedt, werken deze radertjes bijna nooit alleen, maar beïnvloeden ze elkaar sterk.

Ondanks dat de radertjes in theorie bij iedereen er hetzelfde uitzien, iedereen interpreteert en benut ze op een andere wijze. Die eigenheid, jóuw manier van doen, maakt je uniek en authentiek, ongeacht de omstandigheden. Ik noem dat je authentieke identiteitskern.

schillen gedrag

Aangepast gedrag

Echter, de omgeving waarin je verkeert, heeft een hele grote invloed op jouw gedrag. Wanneer jij je helemaal op je gemak voelt én er wordt in een bepaalde groep naar je geluisterd, is de kans groot dat jij veel van je authentieke identiteit durft te laten zien. Is de situatie anders, en zijn deze factoren in mindere mate aanwezig, vertoon je waarschijnlijk meer aangepast of zelfs gewenst gedrag. Aangepast gedrag is gedrag waarbij jij je gedrag afstemt op je gesprekspartner(s) om de communicatie prettiger te laten verlopen. Dat leerde je vroeger al, met verschillende mensen communiceer je op verschillende wijzen. Bij de één kies je een  directe benadering, bij de ander een meer sociale en soms neem je meer ruimte voor jezelf of geef je meer ruimte aan de ander.

Gewenst gedrag

Bij gewenst gedrag is dat anders. Hierbij leer je jezelf gedrag aan om aansluiting en zelfs ‘goedkeuring’ te krijgen van de ander. Je gedraagt je daarbij vaak anders dan de manier van gedragen en communiceren die eigenlijk bij je hoort. Bijvoorbeeld: je bent bescheiden aangelegd en je werkt in een team met redelijk wat alfa-karakters. Je voelt dat je met je bescheiden houding niet erg ver komt in deze groep. Je kunt 2 dingen doen: volledig jezelf blijven en niet meegaan in het vertoonde groepsgedrag, of meegaan en hetzelfde gedrag adopteren.

Automatische piloot

Nu hoor ik je denken: “natuurlijk blijf ik mezelf” maar wat blijkt: bijna iedereen bezwijkt onder groepsdruk, tenzij je in die omgeving geen belangen hebt. Zolang je je bewust bent van dit gedrag is er eigenlijk geen probleem. Echter, wanneer je het te vaak doet, wordt dat gewenste gedrag een soort automatische piloot. Je hebt dan niet meer in de gaten dat je steeds verder wegdrijft van je authentieke identiteit.

Invloed op je toegevoegde waarde

Wat is het effect? Je staat minder in je kracht waardoor je toegevoegde waarde uiteindelijk ook afneemt. Immers, het gewenste gedrag is niet authentiek en steeds afhankelijk van je omgeving. Ik adviseer je te gaan onderzoeken wanneer je aangepast gedrag vertoont en wanneer gewenst gedrag. Vraag jezelf ook af: waarom doe ik dit? De antwoorden helpen je meer bewust te zijn. Daarmee heb je meer zelfregie over de keuze om dichterbij jezelf te blijven, en daarmee krachtiger te zijn, meer te kunnen betekenen voor je vrienden en familie, je collega’s, manager, collega’s en klanten.

Personal branding

Personal Branding is behoorlijk hot tegenwoordig. Branding wordt vaak gedefinieerd als: de mate waarin je een optimaal positief imago hebt. Bij het werken aan je goede imago, loop je het gevaar te vaak gewenst gedrag te vertonen en je authenticiteit kwijt te raken. Daarom zie je gelukkig steeds meer de aandacht van organisaties verschuiven naar echtheid en authenticiteit. Daarin past personal branding zeker nog wel, maar dan als een op echtheid gebaseerd beeld. Ik ben blij met deze ontwikkeling want het toont aan dat je je niet mooier voor hoeft te doen dan je bent. “Iedereen zichzelf” maakt krachtigere mensen, zowel zakelijk als privé.

Nu mijn vraag aan jou:

Waar en wanneer ben jij authentiek? En: waar en wanneer vooral niet? Ik begeleid organisaties om de toegevoegde waarde van hun professionals te verzilveren. Ik leer ze daarbij geen masker voor te doen, maar te werken vanuit hun authentieke identiteit, waardoor ze meer impact hebben.

Met ondernemende groet,

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden door het via de sociale mediaknoppen te delen.

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.