discus

Ben jij een vroege vogel of een laatbloeier?

zondag 16 december 2018

narcis

Het voorjaar staat op het punt te gaan ontploffen. Daarin heb je altijd initiatiefnemers. De sneeuwklokjes en narcissen staan al te pronken met al hun moois. Vele bloemen en planten zitten nog in de knop en anderen liggen nog in diepe winterslaap. Maar je kent vast de regel: als 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo gaat dat met het voorjaar, en ook als je je comfortzone wilt verlaten.

Het verlaten van je comfortzone vraagt moed en zelfvertrouwen. De een heeft dat zo bij elkaar geraapt uit vorige ervaringen en weet dat het hem veel op gaat leveren. De ander blijft maar twijfelen en draaikonten of het nu wel zo’n verstandig plan is. Eerdere ervaringen op andere vlakken zijn daarbij dan niet genoeg. Hij heeft meer ‘social proof’ nodig van anderen die de sprong hebben gewaagd en weer op het droge zijn gekomen, alvorens hij voor die specifieke reden uit zijn warme veilige nestje komt.

Waar zit dat verschil toch in? Dit fenomeen is samengevat in de Bell-curve. Het is eigenlijk een instrument dat vooral gebruikt wordt in de marketing. Welke merken zijn de trendzetters, wie volgen snel en welke merken komen pas op de markt als het bewezen is financieel een succes te zijn. Echter op dát moment is er sprake van massa-markt en wordt er geconcurreerd op prijs. De beginnelingen maken de hoge investeringen, maar verdienen ook het meeste omdat ze nog vaak alleenheerser zijn op de markt. De laatkomers hopen nog een graantje mee te pikken, dat soms lukt.

En het geldt niet alleen voor de bedrijven, ook de koper doorloopt deze curve. Je hebt de durvers die het product kopen, alvorens bewezen is dat het een goed product is, maar zij geloven er in. Al snel worden ze gevolgd door de ‘early adaptors’. Door vaak veel media-aandacht en super enthousiaste berichten van de eerste gebruikers, wordt het overgrote deel van de consumenten wakker geschud en zullen het product ook aanschaffen. Sommige komen dan van de koude kermis thuis omdat het product al is uitverkocht. Het laatste restje consumenten zullen nooit overgaan tot aankoop omdat ze de gok niet aandurven of met het excuus komen dat ‘iedereen’ al zoiets heeft.

Maar goed, nu terug naar de comfortzone. Het zien en ruiken van kansen en mogelijkheden wordt door vaak maar een select groepje mensen direct aangegrepen. Kortom, je verkeerd in goed gezelschap van diegene die nog even de kat uit de boom kijken. Dat te lang doen, zorgt ervoor dat er al zoveel kapers op de kust zijn, dat het dringen is, als jij eindelijk besluit ook de veilige haven te verlaten. Kortom, het is niet erg dat je wacht tot de eersten de kastanjes uit het vuur hebben gehaald, maar als je te lang wacht, is de mooie oogst die in het vooruitzicht lag, al lang opgegeten door anderen.

En met zo’n ervaring op zak, neem je je wellicht voor het de volgende keer anders aan te pakken. Het tegenovergestelde is echter waar. De drempel wordt namelijk alleen maar groter. Je hebt nog meer twijfels en nog meer excuses verzonnen. En het resultaat? Nog jaloerser op diegene die wel het initiatief hebben genomen. En zijn zij dan zo anders als jij? Nee, ze hebben alleen iets meer zekerheidsbagage achtergelaten. En met minder ballast hoef je minder te zwoegen om te komen waar je wilt zijn!

Dus wat heb jij nodig om die ballast van onzekerheid achter je te laten? Een duidelijke drive. Als je namelijk weet waarom je iets graag wilt, en dat echt voor de volle 100%, dan weegt dit zwaarder dan de onzekerheidsfactor. Zolang de balans andersom is, zal de situatie niet snel veranderen. Dan kun je het voor jezelf goed praten dat je het niet zo nodig hebt, of je wacht op de ‘sense of urgency’ alvorens je in beweging komt.

Een voorbeeld: Stel je hebt het niet zo naar je zin in je werk en je wilt of durft je leidinggevende daarover niet aan te spreken. Dan kun je wachten accepteren dat werken niet zo leuk is, maar als je ineens ontslagen wordt of er komt een positie vrij die je altijd ambieerde, dan is de sprong ineens heel groot. Het wil niet zeggen, dat je dan niet bereikt wat je wilt bereiken. Maar wel dat jij de zogenaamde ‘schop onder je kont’ gewoon nodig hebt en je ‘nu eenmaal’ een laatbloeier bent.

Dan stel ik je toch eens de vraag: hoe zou het voelen als je veel eerder kunt bereiken wat je eigenlijk ambieert of nastreeft? Als je veel eerder dat succes behaalt, dat geluk ervaart of ambitie waarmaakt? Dat voelt toch super? Het is als de narcis die als eerste aan de wereld mag laten zien, wat die in huis heeft aan schoonheid: Mogen stralen zonder allerlei concurrentie. Dat moet toch een geweldig gevoel zijn?

En, wat ben jij? Een vroege vogel of laatbloeier als het gaat om het verlaten van de comfortzone?

Inspirerende groet

Mariken handtekening

L'eau'Z helpt leidinggevenden en medewerkers persoonlijk ondernemer te worden door hun toegevoegde waarde te laten verzilveren, waardoor een pro-actievere organisatie ontstaat.

Wil je automatisch de blog LeauZse Kreten ontvangen? Iedere 2 weken komen ze automatisch mee in het eZine ‘Kompas-sie’. Dus schrijf je hiernaast in voor de eZine en krijg het e-book ‘In 3 stappen je toegevoegde waarde verzilveren’ cadeau!

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.