discus

Ben jij over je uiterste houdbaarheidsdatum heen?

zondag 16 december 2018

De veranderingen in organisaties vliegen je om de oren. Maar hoe deal jij daar mee als manager of medewerker? Je kan als een struisvogel je kop in het zand steken en doen alsof het niet gebeurt, waardoor je waarde-loos wordt voor een organisatie of je gaat met de veranderingen mee en blijft up-to-date zodat je toegevoegde waarde op pijl blijft en heeft de organisatie voldoende vertrouwen in je om je te behouden. Een organisatie ziet jouw toegevoegde waarde dus als iets tijdelijks, met een beperkte houdbaarheid. Hoe staat het met jouw Persoonlijke Houdsbaarheidsdatum?

 

Persoonlijke Houdbaarheidsdatum? Wat is dat? Alvorens ik die vraag beantwoord, eerst even de context. Veranderingen en ontwikkelingen zijn niet tegen te houden. Of de crisis nu vertragend werkt of juist als versneller, ik denk dat beide waar is. Door de crisis zijn bedrijven genoodzaakt innovatiever en creatiever om te gaan met hun resources, maar door gebrek aan cashflow, remt het sommige veranderingen nog enigszins af, maar kan ze ook niet tegenhouden.

Zo kun je Het Nieuwe Werken niets vinden, over twee jaar is het gemeengoed en heeft iedereen zijn weg gevonden in dit ‘paradijs’  want dan zijn alle ‘kinderziektes er wel uit. En dan staan er al weer andere veranderingen te trappelen om hun intreden te doen. Bijvoorbeeld het outsourcen van delen van organisaties zal nog sterk toenemen, waardoor er steeds meer specialisten op de markt komen.

De organisaties denderen door in de ontwikkelingen, maar de medewerkers moeten ook nog mee

Was een projectmanager vroeger nog een specialiteit, nu kan iedereen projecten leiden. Was je een paar jaar geleden nog een expert op sociale media, nu is het al veel meer gemeengoed. Managementgoeroe Jeroen Busscher, die ik hierover vorige week sprak, schreef hierover een interessant boek, ‘Onbeperkt Houdbaar’, waarin hij treffend beschrijft dat kennis of een vaardigheid die een tijd geleden nog expertstatus gaf, nu een commodity is geworden, een gewoongoed, een vaardigheid die iedereen heeft. Kortom, de houdbaarheidsdatum van deze kennis is overschreden.

Wil je als medewerker of manager dus van toegevoegde waarde zijn, dan zal je steeds moeten vernieuwen en door-ontwikkelen

Stilstand is achteruitgang. En dan gaat het niet alleen om kennis of vaardigheid, want die is tegenwoordig voor iedereen voor handen. Nee, het gaat er veel meer om wat je er als persoon mee doet, hoe het je verrijkt en wat je er authentieker mee maakt: kun je je waarnemings- en denkpatronen doorbreken en vernieuwen, kun jij je passie en drijfveren inzetten en ben jij bereid continue te leren?

Voor die vernieuwing en door-ontwikkeling, moet je steeds vaker en sneller uit je comfortzone treden

Sommige hebben het al opgegeven, omdat ze denken de nieuwe manieren van werken en denken niet meer op te pikken. Het vertrouwen in zichzelf is weg, en daarmee de spirit. Anderen kunnen het ter nauwernood bijbenen, maar lopen eigenlijk steeds achter de feiten aan. En er is een groep die geleerd heeft te dealen met zich continu oncomfortabel te voelen door de uitdagingen die ze aangaan, maar zien wat de voordelen er van zijn.  

En waar zit hierin het grote verschil?

Vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen in de ander hebben. Met vertrouwen in jezelf, weet je dat je je houdbaarheidsgrens steeds weer op kunt schuiven, omdat je jezelf uitdaagt. Hierdoor krijg je ook vertrouwen van anderen, waardoor het zelfvertrouwen weer stijgt. Het is dus een cirkel, die andersom helaas ook werkt en dan een vicieuze cirkel wordt van minder zelfvertrouwen gevolgd door minder vertrouwen uit je omgeving.

In welke cirkel zit jij en hoe werk jij aan je Persoonlijke Houdbaarheidsdatum?

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.