discus

Blijf zitten waar je zit en verroer je niet, houd je adem in en stik niet!

donderdag 17 oktober 2013

Dit liedje ken je vast nog wel van vroeger, wanneer je verstoppertje speelde! Het is tegenwoordig helaas ook een mantra op de werkvloer. Veel medewerkers “verstoppen” zich achter het bureau, uit angst hun baan kwijt te raken wanneer ze aangeven het werk niet meer zo uitdagend te vinden. Door deze situatie verstart zowel de medewerker als ook de organisatie.

zelfsturing

De vraag is aan de ene kant of organisaties wel voldoende oog hebben voor deze situatie en bereid zijn écht naar de medewerkers te luisteren.

Aan de andere kant is het maar de vraag of leidinggevenden meteen negatieve conclusies verbinden aan een verzoek van de medewerker om een  gesprek te hebben over de werkzaamheden.

Over dit onderwerp kreeg ik een email van Celine. Zij schreef:

“Door de crisis zit ik al jaren op dezelfde werkplek, waar ik ben uitgeleerd en mijn talenten niet benut zoals ik zou willen. Klagen durf ik niet, uit angst mijn baan te verliezen. Ik vind het heel spannend om een  open gesprek aan te gaan met mijn manager. Het gevolg is echter dat er niets verandert: Wat zou je me adviseren?”

Celine is niet de enige met deze vraag. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aantal baanwisselaars de afgelopen jaren is gehalveerd! Moet je nagaan wat de impact daarvan is: veel medewerkers werken al heel lang in hun huidige functie en durven niet weg te gaan vanwege de baanonzekerheid. Men blijft zitten waar men zit. Daarbij is, vanwege de economische malaise, het aanbod werkzoekenden enorm gestegen. We hebben te maken met een relatief onbeweeglijke arbeidsmarkt, vergelijkbaar met wat we op de huizenmarkt zien.  

Dit heeft voor organisaties als gevolg dat de slagkracht afneemt. Organisaties hebben namelijk door deze verstarring niet altijd de beste man of vrouw op de beschikbare plek. Veel potentieel talent blijft zo onbenut.

Hoe kan dit opgelost worden? Door het nemen van zelfsturing! Zelfsturing heeft voor beide partijen, medewerker en  organisatie, grote voordelen.

5 redenen voor meer zelfsturing door de medewerker:

  • Door zelfsturing neem je je carrière in eigen handen en ben je niet   afhankelijk van keuzes en ontwikkelingen in jouw organisatie.
  • Met  zelfsturing creëer je je eigen mogelijkheden en kansen. Je wacht niet op toevallige kansen die voorbij komen, of juist niet.
  • Je hebt meer plezier en haalt meer voldoening uit je werk omdat je bij zelfsturing je talenten echt benut en ontwikkelt.
  • Als je zelfsturend bent, stem je je werkzaamheden af op basis van je eigen groeidoelen, waarbij de organisatie optimaal gebruik maakt van jouw inzet.
  • Zonder leren is er geen ontwikkeling. Met zelfsturing heb je ook meer regie over je eigen leerproces, waarbij fouten maken bijdraagt aan het uiteindelijke rendement.

Voor de organisatie heeft zelfsturing ook voordelen, ik noem er 5:

    • Zelfsturing creëert pro-actievere medewerkers. Een pro-actieve medewerker zoekt en pakt kansen die de organisatie ten goede komen.
    • Het vergroot de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Zij voelen meer vrijheid om hun werk in te richten zoals zij graag willen. Minder sturing of controle is nodig.
    • Wanneer de medewerker en zijn talenten centraal staan ontwikkelt de organisatie meer waardevolle medewerkers.
    • Het rendement van deze medewerkers wordt vergroot.
    • Omdat medewerkers minder afhankelijk zijn, kunnen medewerkers met zelfsturing organisatieveranderingen beter adapteren.

    Wanneer de organisatie haar medewerkers ziet als bron van kwaliteit en inspiratie en hen de ruimte biedt om talenten te ontplooien, hoeft niemand meer verstoppertje te spelen. Hoe mooi zou het zijn als medewerkers en organisaties elkaar hierin gaan vinden. De organisatie is immers enorm gebaat bij de juiste medewerker op de juiste plek en medewerkers voelen zich op hun beurt waardevoller!

    Mijn advies aan Celine is: ga het gesprek aan met je manager. Kies voor de insteek op welke wijze jij een zo groot mogelijke toegevoegde waarde hebt voor de organisatie en hoe jij je talenten daarbij beter kunt benutten. Zo worden beide partijen er beter van! Zelfsturing betekent ook weten welke doelen je nastreeft en het lef hebben die na te jagen. Dat is inderdaad best wel spannend, maar jouw openheid om dit te bespreken, zal jouw leidinggevende vast kunnen waarderen. En jij kunt er alleen maar beter van worden!

    Een vraag aan de lezers: Hoeveel mogelijkheden voor verbetering heb jij op je werk gezocht? Hoe zelfsturend ben je? Of wanneer je een leidinggevende bent: hoeveel ruimte geef jij jouw medewerkers? Ik bied daarin meer inzicht en help graag bij het leerproces voor meer zelfsturing voor medewerkers én organisaties.

    Vriendelijke groet

    Mariken handtekening

    Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden door het via de sociale mediaknoppen te delen.

    Reageer en discussieer

    Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.