discus

Goede feedback komt aan op aanvoelen, durven en timing

donderdag 21 juni 2018

Heb je net hard zitten werken aan een rapport, is het eerste wat je manager tegen je zegt , "er zitten spelfouten in", of "je hebt de verkeerde cijfers gebruikt". Sta jij dan ook op ontploffen? Ik wel! Wellicht is de reactie geheel terecht en wordt het rapport er alleen maar beter van, maar als dit de eerste reactie is, is het toch zuur. Feedback is een onmisbare tool in optimalisatie van projecten, producten, diensten en communicatie, maar hoe zorg je nu dat dit zó ´landt´ bij de ontvanger, dat deze ook je reactie echt wilt horen én er wat mee gaat doen?

Waarom geven we feedback?

Voor ieder proces, of het nu gaat om samenwerking of om het verlenen van een dienst, is het belangrijk regelmatig de ´pijlstok´ te hanteren en te evalueren of het goed gaat. Een cruciaal instrument daarvoor is feedback. Vanuit je eigen referentiekader, opdracht of voorkeur, kijk je naar hoe een ander handelt, communiceert en oplevert. Daarbij geldt plat gezegd: is de prestatie boven verwachting/ conform jouw norm, dan ben je blij en kun je een compliment geven, maar is de prestatie onder verwachting, dan heb je vaak kritiek.

Energyboosters en energysucker

Vaak staan we veel eerder klaar met onze kritische noten, dan dat we complimenten geven. Hoewel de theorie zegt 4 complimenten geven, tegen over 1 kritiekpunt, denk ik dat de verhouding zeker andersom is! Zonde, want complimenten zijn echte energizers in tegenstelling tot niet goed gegeven feedback die processen vertragen of zelfs verstoppen. Al schrijvend aan deze blog krijg ik een compliment via twitter over een eerder artikel. Ik voel me acuut groeien en zelfverzekerder. Dat is het effect van een gemeend compliment! Het heeft dus direct effect. Als ik nu net een tweet met commentaar had ontvangen, was mijn stemming direct minder en was wellicht de kans groot dat ik de blog vandaag niet had afgeschreven. (Natuurlijk zegt dat ook wat over in hoeverre je je laat beïnvloeden door feedback!)

Telt jouw mening?

In een samenwerking of in een project zegt je onderbuik gevoel al lang of je iets oke of niet oke vindt. Je kracht zit er in, dit ook te benoemen, en jouw visie en feedback waardevol te vinden voor de samenwerking of het proces. De vraag is echter soms, vind je dat jouw mening telt? Als je te vaak bent teruggefloten om je kritische mening, dan denk je wellicht nog wel eens na of je weer je kop boven het maaiveld uit laat komen, door feedback te geven. Het wordt je immers lang niet altijd in dank afgenomen. Weet je waarom? Omdat ze eigenlijk wel vinden dat je gelijk hebt, maar omdat ze te trots zijn om het toe te geven of net zo hard hebben gewerkt en zaten te snakken naar een compliment.

Let op de houdbaarheidsdatum!

Wil je dat de ontvanger van je feedback het ook echt kan horen én er wat mee gaat doen, dan is timing cruciaal. Je moet aanvoelen wanneer je feedback brengt. Stelregel is: zo snel mogelijk, liefst direct, maar in een grote groep is dat niet altijd handig tenzij het feedback voor het gehele team is. Feedback heeft een beperkte houdbaarheidsdatum, hoe langer je wacht, hoe minder krachtig en relevant het nog is.

Alles in verhouding

Samenvattend kan ik stellen dat je nu niet ineens, zoals volgens de theorie met complimenten moet gaan strooien. In tevendeel. Doe ze welgemeend en vanuit je hart, dan komen ze authentiek over. Maar een beetje meer mag wellicht best. En houd ook niet je mening voor je, omdat je denkt dat een compliment beter zal vallen of omdat ze je een bemoeial vinden. Het feit dat je denkt dat jouw mening er toe doet, lijkt me als uitgangspunt een goede. Het is dus een kwestie van een goede balans vinden.

Een pijnlijk voorbeeld is dit fragment uit Expeditie Robbinson waarin het zowel lastig is feedback te geven, laat staan te ontvangen! (spoel de eerste 60 seconden door!!)

Vind je feedback ook belangrijk voor de samenwerking of werkprocessen, en wil je weten hoe je dit voor jouw team kunt effectueren? Ik help je er graag verder mee!

Wil je automatisch de blog LeauZse Kreten ontvangen? iedere 3 weken komen ze automatisch mee in de nieuwsbrief. Dus schrijf je in hiernaast voor de nieuwsbrief!
Groet Mariken

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.