discus

Hoe geef jij gehoor aan jouw achtbaan van emoties?

woensdag 8 mei 2013

In de serie ‘Spiegeltje, spiegeltje’ een artikel over emoties.

Herken je van die dagen die gekenmerkt worden door extreme emoties? Van heel blij, naar veel boos, van veel spijt naar intense wantrouwen of van jaloezie tot diep verdriet. Gelukkig zijn niet alle dagen zo extreem, maar we hebben op een dag veel verschillende emoties, die ons toch aardig heen en weer kan schudden. Hoe ga jij met je emoties en gevoelens om?

Wij Nederlanders hebben van generatie op generatie geleerd onze emoties wel steeds meer te leren tonen, maar zijn toch nog altijd een gematigd volkje. Veel gevoelens en emoties hebben we dus geleerd te matigen en kanaliseren. Hierdoor gaat het er over het algemeen beschaafd aan toe, maar hebben we de effecten van emoties nooit goed leren kennen.

Het gevolg: we proberen zo goed en kwaad als het kan onze gevoelde gevoelens te begrijpen, te plaatsen en te tonen, afhankelijk van de situatie. Maar bij veel emoties hebben we de norm gelegd dat die niet getoond worden. Ook hebben veel emoties bepaalde consequenties als deze te sterk of te lang aanwezig zijn.

Neem wantrouwen. Als jij je collega niet vertrouwd, zullen we dat zelden of nooit rechtstreeks uiten. We zullen het hooguit via een omweg trachten duidelijk te maken, maar dan wel heel subtiel. Wantrouwen ontstaat vaak als dan wel leidinggevende of medewerker het gevoel heeft dat er informatie van de andere partij voor hem achtergehouden wordt zonder verklaarbare reden. Wantrouwen kan ook sterk gevoed worden als woord en daad keer op keer niet lijken te matchen met elkaar. Het wantrouwen kan tevens gevoed worden, omdat deze sfeer in heel de organisatie hangt en zodanig gevoed wordt. Het effect van te veel wantrouwen is een kille sfeer, achterdocht, smoezen, subgroepsvorming en afnemende prestaties, allemaal gevolgen, waar je niet op zit te wachten.

In organisaties speelt ook de emoties jaloezie of afgunst een grote rol, een gevoel dat nauwelijks hardop wordt uitgesproken. Je bent in stilte jaloers op de collega die wel promotie heeft gemaakt, wel die salarisverhoging of bonus krijgt, of wel die aandacht krijgt van de manager als die daar om vraagt, of wel goed ligt in het team. Het gevolg is vaak meer onderlinge strijd, haantjesgedrag,

Er zijn nog veel meer emoties die dagelijks in organisaties de boventoon voeren, maar vaak niet worden benoemd. En bij alle negatieve emoties blijkt, dat het effect heeft op het functioneren van het individu en vaak ook het team.

De vraag is, hoe doorbreek je het? Negeren? Bespreekbaar maken? Omdat emoties zo voor zichzelf gehouden worden is het openlijk toegeven vaak wel een brug te ver. Negeren betekent alleen nog maar meer opkroppen. Opgekropte emoties komen er altijd een keer uit. En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij is dan vaak iemand zwaar de pineut, die al die opgetelde gevoelens echt niet verdiend. Het was echter de druppel. De oplossing ligt dus eerder in het meer erkennen van de emoties en er eerlijker over naar jezelf zijn, dat je ze hebt en wellicht ook eerlijk zijn naar de ander die de emoties bij je heeft opgeroepen. Vaak hebben ze geen flauw benul dat ze dit teweeg hebben gebracht bij je. We maken wat betreft emoties van een mug een olifant, omdat we niet hebben geleerd ze op tijd aan het juiste adres te labellen.

Jouw tips, adviezen, vragen en meningen

Op welke emoties heb jij jezelf vandaag al betrapt? Heb je recht aangedaan, of weggestopt? Hoe geef jij ze de aandacht die ze verdienen?  

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.