discus

Hoe ruim is jouw denkkader? 7 tips om belemmerende gedachtes te doorbreken

woensdag 26 september 2018

In de serie 'Spiegeltje, spiegeltje' een artikel over belemmerende gedachtes

Heb jij dat ook regelmatig dat je het gevoel hebt dat niet jij de baas bent, maar je gedachten? En nu weet ik wel dat ik zelf mijn eigen gedachten kan kiezen, dus zelf ‘in charge’ bent, en toch weten ze het te winnen van me. Hierdoor blijf ik activiteiten op dezelfde manier doen hoewel ik anders wil. De verandering komt niet tot stand. Herkenbaar? De kracht van de gedachte is enorm, maar hoe krijg je deze getemd als hij tegenwerkt.

Einstein had een schitterende uitspraak: logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal en maakt alles mogelijk. Hiermee zegt hij direct dat je denken een beperkende factor is en toch hechten we er bijzonder veel waarde aan, meer dan wellicht nodig.

Eckhart Tolle schreef in zijn boek ‘De kracht van het NU’ dat we ons sterk geïdentificeerd hebben met onze gedachten. We hebben een soort automatische piloot ontwikkeld om direct over alles wat te vinden, betekenis te geven, een mening of idee te hebben, een oordeel of een overtuiging. We labelen de hele dag door, zo’n 60.000 keer per dag. Het geeft dus een duidelijke kleur aan hoe we zaken waarnemen en wat we daar van denken.

Hierdoor leven we in onze gedachten en niet in het NU. Waarom? We hebben angst, angsten door ervaringen uit het verleden en we hebben angsten voor wat komen gaat. Deze angst beheerst ons denken en daarmee wat we doen.

Deze angsten die een bepaald gevoel met zich mee brengen monden vervolgens uit in overtuigingen die belemmerend gaan werken en zodoende je uiteindelijke gedrag negatief voeden.  Het zijn namelijk vaak selffulfilling prohpecies, of wel de gedachte die je hebt komt uit. En ook al is het een negatieve gedachte, door het maar genoeg te denken, komt het uit. Denk maar aan de gedachte dat je niet je verhaal kwijt wil zijn tijdens een belangrijke presentatie. Door het maar vaak genoeg tegen jezelf te zeggen, gaat het ook gebeuren.

En omdat je in dit mechanisme maar vaak genoeg wordt bevestigd, zijn ze bepalend om geen nieuwe dingen te willen ondernemen, te vergoelijken waarom iets nu niet lukt, anderen de schuld te geven in plaats van jezelf omdat je gedachten je in bescherming nemen.

Dit mechanisme doorbreken is lastig. Het zijn vaak sterk ingeslepen patronen, die zich niet zomaar uit de weg laten ruimen. Maar ooit heb je deze gedachte ook vrijwillig gekozen en je staat vrij dat ook met andere gedachten te doen. Het is alleen ook wel veilig deze gedachten te behouden. Ze rechtvaardigen immers wat je nu doet of juist niet doet. Erkennen dat je dat niet wilt, is vaak een pijnlijk proces.  

Hoe beteugel jij je belemmerende gedachten?

  1. Accepteer de gedachte. Negatieve gedachten wegdrukken heeft een averechts effect. Alsof je een bal onder water wilt drukken. Als je stopt met de druk, schiet hij uit het water. Zo is het met gedachtes ook. Ze dienen er toe dat je waakzaam bent en niet in 7 sloten tegelijkertijd stapt.
  2. Ga na wat je door deze gedachtes niet bereikt.
  3. Weeg de 2 scenario’s tegen elkaar af: het huidige en het perspectief. Het lonkend perspectief kan een irreële gedachte zijn, vanuit het perspectief van het nu, maar belangrijk is je af te vragen in welke situatie je het liefste verkeerd.
  4. Wil je in de huidige situatie blijven, accepteer dan de gedachte en vecht er niet meer tegen, want je hebt nu zelf gekozen.
  5. Als je de huidige situatie los wilt laten dan moet de heersende gedachte overboord. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
  6. Bedenk een nieuwe gedachte, die de negatieve zou kunnen vervangen. Dit worden ook wel affirmaties genoemd. Deze nieuwe zienswijze lijkt eerst nog van een ander, maar door hem vaak genoeg tegen te komen, kun je onderzoeken of die ook past.
  7. Door de nieuwe gedachte, met bijbehorend gevoel en gedrag in de plaats van de oude te zetten, wordt het oude patroon doorbroken. Het wil niet zeggen dat het er dan niet meer is, maar je maakt te keuze een andere weg te gaan.

Je hebt meer belemmerende overtuigingen dan je denkt en om er achter te komen welke dat zijn, heb je tijd nodig. 95% van ons gedrag wordt namelijk aangestuurd door het on(der)bewuste. Je kunt het alleen gaan zien wanneer je regelmatig de gelegenheid neemt om met afstand naar jezelf te kijken.

Hoe beteugel jij je belemmerende gedachtes?

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.