discus

Hoeveel tegoedbonnen heb jij nog niet verzilverd? De 5 complimentenkronkels

woensdag 10 juli 2013

Ken je van die bonnen in de krant of bij aankoop van een product: die kortingsbonnen met een beperkte houdbaarheidsdatum? Voor complimenten geldt hetzelfde. Als je de bon niet inlevert en verzilvert, zijn ze niets meer waard. Hoe voorkom je dat en andere complimentenkronkels?

Een compliment geven lijkt zo makkelijk en toch doen we het veel en veel te weinig. Wij als nuchtere Hollandse lui vinden dat wat je doet goed genoeg en daar hoef je geen extra pluim voor te ontvangen. Echt niet? Denk eens na? Vind jij het niet ook fijn om met enige regelmaat een positieve waardering te krijgen over je waardevolle bijdrage zodat je weet dat je gezien wordt? Daarom de 5 gekke kronkels waar we ons in wurmen, maar beter kunnen vervangen voor ander gedrag:

  1. Tegoedbon verlopen: Als er iets positiefs gebeurd of iemand heeft een prestatie neergezet, vergeten we vaak in het moment een compliment te maken. Vaak pas vele dagen, weken of maanden later komen we eens terug op dat voorval. Dat is toch gek? Als je een compliment wilt maken, doe het meteen of zo snel mogelijk. Niet voor niets zit er een houdbaarheidsdatum op van die kortingsbonnen, om je direct tot actie te dwingen! Waarom? De drempel om het anders als nog te doen wordt steeds groter en het voelt voor de ontvanger een beetje als mosterd na de maaltijd en vaak niet meer van waarde.
  2. Verkeerde persoon: Ken je dat je bijvoorbeeld erg tevreden bent over een medewerker. Je schept er een beetje over op tegen een ander teamlid. Maar zeg je het ook aan de desbetreffende persoon? Vaak niet. Dat zijn we vergeten. Vaak niet eens bewust, maar omdat je het gedrag al zo vanzelfsprekend bent gaan vinden, vergeet je je positieve gevoel ook te vertellen aan de persoon waar het eigenlijk om gaat.
  3. Moppersmurfen: Is het lekker weer, is het weer te warm. Het is voor ons Hollanders moeilijk een compliment uit te spreken en dus mopperen me maar wat aan. We zijn eerder van het glas half leeg dan het glas half vol.
  4. Lekker origineel: Op een of andere manier weten we ons geen houding te geven. We vinden en ervaren wel iets positiefs, maar hoe verwoorden we dat? Omdat we toch een compliment willen geven, maar niet weten hoe, kies je voor de meest veilige weg. De weg van bekende complimenten. Hoe goed ook bedoeld, maar als iets juist NIET werkt, dan zijn het wel de standaard one-liners. Een compliment moet wel gemeend zijn en ec gaan over die persoon. Niet alsof je het tegen iedereen kunt zeggen, als: “Wat zie je er vandaag leuk uit…” Door te leren opmerkzamer te zijn op veranderingen, en dan vooral verbeteringen, op welk vlak dan ook, geeft dat reden tot een compliment.
  5. Tussen neus en lippen: Als we al een compliment geven, dan gebeurt dat vaak even tussendoor of plichtsgetrouw tijdens een functioneringsgesprek alvorens de bagger op tafel komt. Timing (en daarmee tact) is niet ons sterkste punt.

Een compliment, een kleine moeite, een groot plezier. De wereld wordt er alleen maar mooier en blijer van, dus weg met dit soort gekke gedachtekronkel.

Ik ben benieuwd: Welke gedachtenkronkel houd jij er op na?

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden door het via de sociale mediaknoppen te delen.

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.