discus

Je toegevoegde waarde laten renderen is makkelijker gezegd dan gedaan

donderdag 21 juni 2018

Uit onderzoek blijkt dat 91% van de managers niet weet hoe ze kwaliteiten in het team kunnen benutten, hun team beter kunnen empoweren en beter kan sturen. Het Nieuwe Werken zien ze dan ook met angsten en beven tegemoet. Het blijkt tevens dat 70% van de medewerkers momenteel niet tevreden is met hun huidige werkplek, maar daar vanwege de crisis wel blijven zitten. Hierdoor benutten zij ook uit zichzelf niet hun volledige potentieel. Schokkende cijfers. Hoe is het tij te keren? Blijkbaar lukt het vanuit twee kanten niet om beschikbare kwaliteiten ten volle in te zetten en te benutten. Wie beïnvloed wie en waar is het huidige proces te doorbreken?

 

Wat ziet de organisatie als jouw toegevoegde waarde? Een organisatie drukt de
toegevoegde waarde van een medewerker uit in wat de medewerker bijdraagt in omzetverhoging. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar hoe talenten die nodig zijn voor de organisatie zo ingezet kunnen worden dat ze rechtstreeks in waarde te verzilveren zijn.  

En wat zie jij als je toegevoegde waarde? Alles wat je in huis hebt en ten vullen benut is jouw toegevoegde waarde. Dat is dus vele malen meer dan waar de organisatie naar op
zoek is! Het is aan de organisatie om te kijken of deze kwaliteiten, denkkracht, visie en je persoonlijkheid ook binnen de organisatie tot zijn recht kan komen.

Maar welke toegevoegde waarde heb je dan te geven aan je omgeving? Om dat precies te weten, dien je dat in kaart te brengen. Er zijn aspecten waar je naar kunt kijken. Het zijn echt niet alleen vaardigheden, kennis en bepaalde kwaliteiten. Het gaat er ook om te weten hoe je denkt en reageert op situaties, of je ook een visie hebt bij wat je doet en hoe je je waarneming zo objectief mogelijk kunt inzetten bijvoorbeeld. Welke toegevoegde waarde lever jij aan de organisatie?

En de vraag is, ziet jouw omgeving dat ook zo of hebben die een ander beeld? Ja
dat is natuurlijk een belangrijke vraag. Zowiezo kijkt de organisatie dus al anders naar je dan jij naar jezelf. De organisatie is altijd op zoek naar hoe de toegevoegde waarde van medewerkers kan worden vergroot. Steeds belangrijker wordt het dan om breed inzetbaar te zijn, maar wel een specialisme te hebben. Waarom? De organisatie is momenteel sterk aan verandering onderhevig. Zeker door de crisis, technologische ontwikkelingen en nieuwe generaties die gaan werken in de organisaties. Er wordt in ieder geval steeds meer gevraagd te vertrouwen op je eigen kompas en zelfsturing te nemen. Het is dus zaak als medewerker deze ontwikkelingen bij te houden en vanuit jezelf te kijken hoe jij met jouw talenten en persoonlijkheid optimaal inzetbaar bent en verder kunt groeien.

Hiervoor is het wel noodzakelijk te snappen wat de richting is waarin de organisatie gaat en hoe je daar aan kunt bijdragen. Aan de organisatie dus de schone taak hier veel helderheid over te verschaffen. Maar omdat ontwikkelingen vaak zo snel gaan, loopt de organisatie al achter haar eigen fouten aan, laat staan de medewerkers
meeneemt in dit proces. Toch voelen mensen zich vele malen meer betrokken als ze meegenomen in veranderingen en niet alleen leidend voorwerp zijn. De koers van de organisatie of team moet voor medewerkers duidelijk zijn, om echt enthousiast te zijn en er voor te willen gaan en van nog grotere toegevoegde waarde kunnen zijn. Dan gaan ze die visie ook leven en komen resultaten sneller.

Gaan we wachten op elkaar? Managers gaan, zeker binnen Het Nieuwe Werken, verwachten dat de verandering bij de medewerker vandaan komt, hoewel de medewerkers dat van zijn manager verwacht en ook wel mag verwachten. Maar wachten op elkaar heeft geen zin. Beide partijen hebben er baat bij dat medewerkers op de juiste plek zitten en met veel energie de goede dingen doen. Ik zou zeggen: Om de tafel en samen de verantwoordelijkheid pakken! Samen kijken wat als toegevoegde waarde wordt gezien en hoe je dat als medewerker kunt invullen.

Wat is jouw toegevoegde waarde en hoe laat jij die renderen?

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

L'eau'Z helpt leidinggevenden en medewerkers, die in HNW sturing missen, persoonlijk ondernemer te worden, waardoor een pro-actievere organisatie ontstaat.

Wil je automatisch de blog LeauZse Kreten ontvangen? Iedere 2 weken komen ze automatisch mee in het eZine ‘Kompas-sie’. Dus schrijf je hiernaast in voor de eZine en krijg het e-magazine EAU ‘sleutel tot effectiviteit’ cadeau!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.