discus

Kantoorpolitiek dier wordt authentiek en autonoom

woensdag 2 april 2014

Auteur: Mariken van de Loo

Organisaties ondergaan momenteel ware transities. Heilige huisjes worden afgebroken en maken plaats voor nieuwe samenwerkingsvormen, werkmethodes, rollen en verantwoordelijkheden. Wat gebeurt er in organisaties op het gebied van autonomie en organisatiepolitiek? Trend 3 en 4 geven een antwoord op die vraag.

Authenticiteit _autonomie_

Trend 3: Gedwongen of gekozen autonomie

De uitdaging voor de organisatie:

Bij Het Nieuwe Werken gaat het niet zozeer over waar wordt gewerkt, maar over hoe mensen werken. Resultaatafspraken vergroten de beslissingsbevoegdheid en daarmee de verantwoordelijkheid voor professionals. Taken worden niet meer in “hapklare brokken” op het bureau gelegd; professionals krijgen bij deze taken bijbehorende doelstellingen, gekoppeld aan een tijdsplanning. De handelingsruimte daarbij is groot. Voor de leidinggevenden verandert hiermee de wijze van aansturing enorm. Van een eindverantwoordelijke bestuurder verandert hij naar een facilitator voor de zelfsturende professionals. Door de professionals te voorzien van middelen en kennis optimaliseert hij hun mogelijkheid tot zelfsturing. Deze nieuwe autonomie is overigens wat anders dan vrijblijvendheid. De organisatie vraagt haar professionals niet alleen na te denken over vandaag, maar ook wat de organisatie morgen en overmorgen nodig heeft en hoe de professional daarin kan bijdragen.

De sleutels voor succes liggen in het stimuleren van eigen initiatief en intern ondernemerschap. Deels kunnen organisaties daarbij leunen op de behoefte aan vrijheid van professionals, maar hebben ze ook een verantwoordelijkheid dit proces goed te faciliteren. Diverse pilots hebben aangetoond dat een grotere mate van autonomie de betrokkenheid bij de organisatiebelangen en ook het werkplezier verhoogt; een duidelijke win-winsituatie.

Het antwoord van de professional:

Meer vrijheid is leuk, maar zonder het gevoel van verbondenheid niet veel waard. Die verbondenheid ervaar jij als professional in het samenwerken met collega’s, wat de behoefte tot ‘ergens bij horen’ bevredigt. Jij geniet van de autonomie om het werk op jouw eigen wijze te organiseren. Dat haalt het beste in je naar boven, zeker wanneer jij samen met anderen werkt die aanvullende kwaliteiten hebben.

Autonomie betekent niet doen waar je maar zin in hebt, dan kun je beter zelfstandig ondernemer worden. Jouw bijdrage moet passen binnen de doelen en ontwikkelingen van de organisatie. Zolang jij je marktwaarde kunt verbeteren en je talenten voor de volle 100% aanspreekt, biedt de organisatie je ruimte om werkzaamheden nog zelfstandiger in te vullen. Op deze wijze werken is vaak een zoektocht naar de balans tussen je eigen dromen en doelen enerzijds en anderzijds de strategie en groei van de organisatie. Op het snijvlak vind je autonomie in verbondenheid, waar zowel jij als de organisatie van profiteren.

Trend 4: Van kantoorpolitiek dier naar authentieke branding

De uitdaging voor de organisatie:

Kantoorpolitiek bestaat sinds jaar en dag. Ieder bedrijf heeft te maken met informele beïnvloeders, naast de georganiseerde hiërarchie. Imagebuilding hoort daarbij en bij het koffiezetapparaat worden vele interne zaken ‘even’ geregeld. Door het plaats- en tijd onafhankelijk werken zijn werknemers echter minder vaak fysiek op de werkvloer aanwezig. Hierdoor heeft ‘het koffiezetapparaat’ niet alleen aan sociale waarde verloren, ook is het zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor beïnvloeding en zichtbaarheid.

Binnen de nieuwe kantoordynamiek wordt het oppoetsen van personal brands niet meer zo getolereerd. De zogenoemde ‘Know-Like-Trust-factor’ is het geldende adagium, dat groeit op basis van vertrouwen.

Antwoord van de professionals:

Vertrouwen bouw je op door je masker af te doen en je ware aard te tonen. Authenticiteit is een heel belangrijke waarde geworden, of beter gezegd: een sleutel tot succes! Realiseer je dat in deze transparante wereld waar alles over iedereen gemakkelijk vindbaar is, het beter is om dichtbij jezelf blijven, in plaats van te kiezen voor een rol met onnatuurlijk gedrag. Authentiek zijn en je kwetsbaar durven opstellen, met als positief resultaat integriteit en betrouwbaarheid.

Nieuwsgierig naar de laatste 2 trends? Mijn volgende blog behandelt trend 5 en 6 over flexibilisering en individualisering.

Nu de vraag aan jou:

In hoeverre herken je trend 3 en 4 in jouw organisatie en wat doe je ermee? Hoe autonoom kun jij opereren terwijl je wel verbonden blijft met de organisatiedoelen? En vind je het lastig om vooral authentiek te handelen om vertrouwen te winnen? Ik ben nieuwsgierig naar mooie inspirerende voorbeelden. Ik help organisaties om de eigen verantwoordelijkheid in organisaties écht te vergroten en daarbij zo integer en authentiek mogelijk te handelen.

Met ondernemende groet,

Mariken handtekening

Mariken van de Loo

WAS DIT ARTIKEL WAARDEVOL EN INSPIREREND?

Elke 2 weken kun jij inspirerende artikelen rechtstreeks in je inbox ontvangen. Schrijf je rechtsboven in en ontvang het gratis e-book ‘In 3 stappen je toegevoegde waarde verzilveren’.

DEEL DEZE INSPIRERENDE INFORMATIE MET ANDEREN!

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief, blog of website? Je mag dit artikel geheel of gedeeltelijk overnemen, maar houd rekening met copyright. Vermeld bij je publicatie “door Mariken van de Loo, L’eau’Z. Ga naar www.leauz.nl en download ‘In 3 stappen je toegevoegde waarde verzilveren’ en krijg iedere 2 weken een blogartikel.”

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.