discus

Vind jij het leuk jezelf te ontwikkelen?

woensdag 26 september 2018

Bij het lezen van deze vraag heeft iedereen hem instinctief al beantwoord. Of je bent meer het type dat iedere gelegenheid aangrijpt om te leren en te ontwikkelen, of je schaart je onder de groep mensen die al vroeg in je leven bedacht hebben dat leren niet leuk is en afgezworen hebben na de verplichte schooljaren ook nog maar iets te willen leren. Daartussen zit natuurlijk een hele wereld, maar veel mensen neigen naar een van de twee. Bij welke groep hoor jij?

 

Wat is leren eigenlijk?

Volgens het woordenboek is het ‘zorgen dat je iets kunt of weet’. Dit is een hele brede beschrijving en start of eindigt dus niet bij de schoolbanken. Leren doe je continu. Of het nu een goede onderhandeling leiden is, betere feedback geven, werken via het principe van Het Nieuwe Werken, een nieuwe mobiele smartphone kunnen bedienen, hoe je een effectiever betoog houdt om mensen te overtuigen, hoe organisaties omgaan met successen en missers of het ontdekken van je echte drijfveren. Noem maar op. We leren continu en ons hele leven en wil je meekomen in de steeds sneller veranderende maatschappij, en daarmee jouw omgeving, dan kun je leren maar beter leuk maken!

Onbewuste leermomenten

Als je je bewust zou zijn van hoeveel je leert op een dag, sta je versteld. Omdat we het ons echter vaak niet bewust zijn, blijft veel van het geleerde niet hangen. Jammer, want dit haalt voor velen een grote lading af van wat leren bij hen in de beeldvorming is. Omdat de context namelijk veilig en vertrouwd is, voelt het niet als verplicht leren.

Bewuste leermomenten

Ben je bezig met een opleiding of training, dan staat het bewust zijn ‘aan’ dat je bezig bent met leren en ontwikkelen. Het wel of niet onder de knie krijgen van wat je wilt leren wordt dus bewust geregistreerd. Dat maakt dat het ook ineens heel spannend wordt. Ineens zien of weten mensen dat je aan het leren bent en wat nu als ik het niet kan, of niet slaag voor een examen? Deze angst is vaak een zeer belangrijke drijfveer en daarmee een excuus om niet te hoeven leren. Voor anderen juist een uitdaging om uit de comfortzone te stappen.

Hoe leert iedere generatie?

Er is ontzettend veel te vertellen over hoe verschillende generaties leren, leren ervaren en hoe ze er mee zijn opgegroeid. Dit bepaald grotendeels hoe ze leren vandaag de dag beleven. Het blijft een grove indeling (naar voorbeeld van Mathieu Weggeman), waarin ik een korte beschrijving van iedere generatie geef.

  • Als je kijkt naar de generatie van rond 1930/45 (de stille generatie genoemd) dan is dat de generatie die de afgelopen jaren met pensioen is gegaan. Velen proberen nog wat aan te haken met de digitalisering van de maatschappij. Vooral kleinkinderen zijn daarvoor een duwtje in de rug. Ze leren op vlakken die buiten werk liggen, maar wel binnen sociale context. Ze doen vooral nog kennis op, en minder vaardigheden.
  • De generatie die daar op volgt zijn de 50+ers (de protestgeneratie genoemd) die al een behoorlijke staat van dienst hebben opgebouwd in het werkende leven, maar nog maximaal 17 jaar  in het arbeidsproces zitten. Zij hebben vaak moeite de nieuwe ontwikkelingen te volgen, of denken dat in ieder geval. In deze groep zitten grote verschillen. Deels zijn er mensen die een leven lang leren omarmen en nieuwe kansen zoeken om het werk nog aantrekkelijk te maken en houden. Maar er bestaat ook een grote groep die vinden dat ze hun expertise hebben opgebouwd en leren niet meer nodig is. Sterker nog, die het volgen van een cursus zien als “ik doe het niet goed”.
  • De huidige generatie 40-ers zijn de generatie X, de kinderen van de stille generatie. Zij hebben een veel vrijer schoolsysteem ervaren en hebben geleerd veel van elkaar te leren. Deze generatie leert door discussie te voeren en leren door te verbinden. Zij kunnen redelijk meekomen in de digitale wereld, al zijn er grote verschillen. Leren doen ze voor persoonlijke ontwikkeling of om gewenste carrièrestappen te kunnen maken.
  • De pragmatische generatie van 30+ zijn tijdens hun studie in de ditigaliserende wereld verzeilt geraakt, waardoor ze goed mee kunnen komen met alle technologische ontwikkelingen. Individualisering en zelfontplooiing heeft deze generatie erg meegekregen, en kiest daarmee zelf al sterk het eigen leerpad. Leren is niet meer stampen, maar weten waar de kennis zich bevindt.
  • De netwerk-generatie, iedereen jonger dan 30, stuurt heel erg op ‘ben jezelf’, wat als kompas geldt voor leren en communiceren. Ze leren van via zeer veel verschillende bronnen, online of offline.

 

Leren en werk gaan hand in hand

Werk en leren zijn niet te scheiden. De perceptie hoe deze twee bij elkaar horen, verschilt echter sterk per generatie, maar gaat ook over generaties heen. Er zijn mensen die werk zien als noodzakelijk kwaad om geld te verdienen en wachten op ieder weekend. Ontwikkelen en groeien binnen je functie en bedrijf wordt als lastenverzwaring gezien. Daarentegen zijn er mensen die van werk genieten omdat ze houden van wat ze doen. Hun werk is wie ze zijn en willen er dus alles uit halen. Leren en ontwikkelen hoort daar bij.

Een organisatie moet zich continu aanpassen aan de nieuwe wensen en eisen van de klant en regelgeving. Dit vraagt veranderingen waar medewerkers in mee moeten. De groep die geniet van hun werk zien de verandering als kans. Degene die werk als verplichting zien, willen niet mee veranderen. Ze willen best veranderen, maar niet veranderd worden.   

Vraag: Hoe sta jij in je werk? Heb jij werk wat voelt als een hobby waarin de tijd vliegt en waarin jij jouw talenten verder wilt ontdekken en ontwikkelen, of zie jij je baan als last waarin de minuten wel uren lijken, je liever geen uitdagingen hebt en verandering geen verbetering lijkt?

De tekst van dit lied ter inspiratie over hoe kijk jij naar leven lang leren?         

Wil je een leven lang leren? L’eau’Z helpt en prikkelt je daar graag bij!

Wil je automatisch de blog LeauZse Kreten ontvangen? iedere 3 weken komen ze automatisch mee in de nieuwsbrief. Dus schrijf je hiernaast in voor de nieuwsbrief en krijg het e-magazine EAU cadeau!

Groet Mariken

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.