discus

Wat heb jij vandaag geleerd?

woensdag 25 september 2013

Leren, we associëren het nog zo met school, boeken en een leraar. Maar leren doen we op veel meer vlakken. Ook de behoefte aan leren en dat laten renderen, zijn aan verandering onderhevig. Wat leer jij en hoe benut je dat?

Ned _kenniseconomie

Mijn zoon van bijna 6 zit sinds enkele weken in groep 3 en leert zich suf aan het juist schrijven van letters en het leren lezen. Hij vind het razend interessant. Maar toen ik hem van het weekend vroeg wat hij van de open dag van de brandweer had geleerd keek hij me vragend aan? Geleerd? Hij had in de brandweerauto gezeten, brand geblust en gezien hoe ze samenwerkte met politie en ambulance. Maar dat associeerde hij niet met leren.

Hij is niet de enige. Leren, we associëren het nog zo met school, boeken en een leraar. Mijn zoon vroeg me van de week: “Maar mama, jij zit niet meer op school, dan hoef je ook niets meer te leren, toch?!” Zijn perceptie van leren is gekoppeld aan school, hoewel de eerste vier levensjaren hij geen school gezien heeft, maar wel heeft leren kijken, eten, drinken, zitten, staan, lopen, praten, luisteren, aankleden, naar de wc gaan, met vriendjes spelen, de afstandsbediening gebruiken, kleuren, liedjes zingen en ga zo maar door.

Ook al zit ik niet meer op school, toch leer ik me helemaal suf de laatste tijd als ondernemer, startend auteur, professional in mijn vak en als moeder. Leren gaat continu door, al is de vorm waarin we leren anders geworden. Het is lang niet meer de inhoudelijke kennis die ik nodig heb, maar veel meer vaardigheden en nieuwe situaties die me leerervaringen opleveren.  

Leren doen we op ontzettend veel verschillende vlakken. Niet alleen cognitieve kennis over rekenen, lezen, schrijven, aardrijkskunde en economie zijn belangrijk. Maar wellicht nog veel belangrijk is onze sociale kennis. Hoe ga je met anderen om, hoe kom ik op voor mezelf, hoe ontwikkel je zelfvertrouwen, hoe ga je om het je emoties.

Op school wordt daar zeker veel aandacht aan besteed, maar het wordt niet in je eindtoetsen meegenomen. Daar wordt alleen gecheckt of je weet wat 10 gedeeld door 5 is, waar het Amsterdamrijnkanaal ligt en of je een logisch probleem weet op te lossen. Er is geen diploma sociale vaardigheden met een ‘cijfer’ voor geduld, doorzettingsvermogen, creativiteit, empathie, passie en omgaan met je onhebbelijkheden.

Gek eigenlijk, want juist de behoefte in de maatschappij veranderd zo. Inhoudelijke kennis is tegenwoordig overal vandaan te plukken. Het internet staat er bol van en genoeg apps om te leren. Zelfs studies volgen aan de meest gerenommeerde universiteiten van de wereld, kun je tegenwoordig gratis. Kennis is dus overal voor handen. Het gaat er tegenwoordig veel minder om welke kennis je hebt als je maar weet waar de kennis te vinden is.

Maar waar de maatschappij nog veel meer behoefte aan heeft zijn sociale vaardigheden. Die zijn echter nog steeds ondergeschikt aan kennisinhoudelijke en worden in het schoolsysteem ook niet getoetst. Denk maar aan artsen: ze weten alles van bepaalde ziektebeelden, maar een normaal gesprek voeren, zeker als er veel emoties van de patiënt bij komen kijken, is ze niet geleerd en gaat ze dus lang niet altijd goed af. Maar ja, ze worden er aan de voorkant ook niet op beoordeeld. Ze weten alles van diagnose stellen, opereren en medicijn, maar de patiënt, die je wilt genezen wordt overgeslagen.

Kennis omzetten in vaardigheden zoals nodig, ligt al een stuk gecompliceerder. Auto rijden kun je nog steeds niet online leren, een klant kun je niet helpen, als je geen goede vragen weet te stellen om het probleem helder te krijgen.

Kennis en vaardigheden is één ding, het zijn alle andere waarden, talenten en passies die in je zit, die is niet te meten in testjes, maar oh zo belangrijk om je te redden in de steeds weerbarstigere samenleving. En aan de andere kant schreeuwt diezelfde maatschappij om wat je aan waarde te bieden hebt, ook te geven.

Ik zie een match! De wereld om ons heen verandert in razend tempo en om dat bij te kunnen houden, er aan bij te dragen en er van te profiteren, moet je jouw kennis, kunde, talenten en drive inzetten. Je zult daar zelf het voortouw in moeten nemen en leiding aan geven, dan blijf je van toegevoegde waarde.

Leren doe je iedere dag, alleen kun je niet afvinken dat je nu de naamvallen in het Duits kent. Soms leer je in kennis, soms in vaardigheden en soms in ervaringen. Zo weet ik sinds kort hoe je via Skype een vergadering houdt en direct ideeën daaruit hebt weten uit te werken, waardoor je je klanten nog beter kunt helpen, leer ik redigeren, hoe ik zakelijk boos kan worden en op mijn strepen kan staan.

Benieuwd wat ik vandaag weer aan mijn leerervaringen kan toevoegen. Wat heb jij vandaag al geleerd?

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Vond je het een interessant artikel en moeten je collega’s en vrienden het ook absoluut lezen? Deel het dan via de sociale mediaknoppen!

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.