discus

Welk type persoonlijk ondernemer ben jij?

woensdag 3 juli 2013

Ondernemerschap zit niet in mensen die een eigen bedrijven hebben of starten. Ook medewerkers binnen organisaties hebben het of kunnen het goed ontwikkelen. De vraag is wel of dat binnen een onderneming een goed ondernemerschapsklimaat heerst of wordt gecreëerd. En dan niet alleen bij de kartrekker, maar juist bij de medewerkers.

Hoe ondernemend is Nederland? Uit de jaarlijkse Global Entrepreneurship Monitor (GEM) blijkt dat niet alleen in Nederland meer ondernemers een eigen bedrijft starten, maar dat ook relatief meer ondernemende medewerkers ontstaan. (zie hier het hele rapport). Deze trend on ondernemerschap is belangrijk in een snel veranderende wereld.

Om die reden heeft Gert van Brussel ook een promotieonderzoek gedaan rondom Intrapreneurship, of wel intern ondernemerschap. Hij richtte zich specifiek op de 45-plusser omdat dit de groep is die vaak in management developmenttrajecten niet meer wordt meegenomen.

De belangrijkste conclusie die Van Brussel trok was dat verkregen ruimte, noem het eigen verantwoordelijkheid of zelfsturing, voor de medewerker cruciale voorwaarde is om het intern ondernemerschap te ontwikkelen. Hij onderscheid 10 inhoudelijke dimensies om die ruimte te creëren. Vertrouwen, interactie met collega’s en klanten (sociale ruimte), autonomie en ontwikkeling (ruimte om te leren en fouten te maken). Maar ook financiële en facilitaire ruimte, fysieke ruimte en experimenteerruimte zijn daarin de belangrijk.

Intern ondernemerschap houdt volgens Van Brussel de motivatie en vitaliteit op peil, belangrijk om als medewerker van toegevoegde waarde te blijven voor het bedrijf. En als die toegevoegde waarde groot blijft, draagt deze ondernemendheid van medewerkers op deze manier bij aan het verbeteren van het concurrentievermogen en performance van het bedrijf. Een onderneming is er dus bij gebaat dit persoonlijk ondernemerschap te bevorderen.

Nu is het niet zo dat iedereen in dezelfde mate ondernemer is of hoeft te zijn. Daar zijn gradaties in aan te brengen. Gert van Brussel onderscheid daar 4 manieren om je ondernemerschap te ontwikkelen, waarbij de mate van grote toeneemt (bron Mens & Org, 2013, pagina 12-13)

  1. Floater: je laat de ontwikkelingen van je loopbaan vooral over aan de omgeving en het lot en je lift als het waren mee op mogelijke kansen. Hierbij stel je duidelijk afhankelijk op van je omgeving.
  2. Opportunity Taker: jij beweegt flexibel mee met je omgeving en gebruikt kansen die langskomen om persoonlijke doelen te realiseren. Je bent een scanner en hebt dus ook voor ontwikkelingen, maar wacht ze wel af en zoekt ze niet zelf op.
  3. Surveyer: je staat open voor wat de toekomst je brengt, weet wie je bent en wat je kunt, en ontdekt zo kansen voor je loopbaan. Naast scannen van alleen kansen, weet je ook andere signalen op te pikken en die te koppelen aan je persoonlijke doelen.
  4. Shaper: Je weet wat je wilt met je toekomst en je stelt concrete doelen voor je loopbaan vanuit een oriëntatie op jezelf. Je creëert meer zelf en neemt het heft in eigen handen, en kiest voor zelfsturing in plaats van afhankelijkheid van je omgeving.

Hoe ondernemend ben jij en welke kansen biedt de organisatie jou? Zeker omdat ruimte door Van Brussel als cruciale factor wordt gezien zijn het de beide partijen, medewerker én organisatie, die samen die ruimte moeten creëren. Afwachten tot de ander het geeft of neemt is echt niet voldoende. Daar moet aan worden gewerkt. Pas dan ontstaat persoonlijk ondernemerschap, of intrapreneurship, zoals Van Brussel dat noemt.

Wat doe jij om ondernemend te zijn of te worden? Deel je ervaringen en tips!

Vriendelijke groet

Mariken handtekening

Is dit artikel interessant voor anderen? Deel dan dit artikel met je collega’s en vrienden door het via de sociale mediaknoppen te delen.

Bron: Open Universiteit

Reageer en discussieer

Voor een betere beleving en volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Meer weten? Bekijk onze cookiepolicy.